WELCOME

...anda sekarang di z0n bebas melalut...(^_~)

Tuesday, July 7, 2009

c0uple itu salah ke??? Nk tau??

salam sume...t0day sy bkn nk bg ceramah 0r nk bersyarah...hehe.. sy juz nk shared pndapat
dgn anda sume tntg satu artikel menarik..Artikel ini diberi kepada oleh S0ME0NE dua thn lps.. n sy simpan sbgai kenangn sampai skunk.. M0HD FIRDAUS AZIZ i'll always remember you....
tp itu sume x pntg yg pntg sy nk shared artikel ni ngn anda sume... n ikt pndt2 msing2 utk menilainye...0k...

....:*PETIKAN DARIPADA ARTIKEL*:.....

Mjlis malam tu berakhir dgn sesi ta'aruf,

kul 10 sume org dh bebas nk wat pape..

Lgpn ktorg pnt..

xkn nk pnjg2kn program smpi tgh mlm..

pihak penganjur pn phm..

Ttbe saya trgerak hati utk brkongsi mslh

ngn fasilitator yg ade kt situ..

Saya rse ni la mse trbaik nk tnye pndpt

die psl couple.

Tapi saya tragak2..

"kalo betulla couple tu salah..abistu,nk

wat cmne? Aku kne clash ke?

Aaah,watapie pikir cmtu..tnye je la. Kalo

xwat salah nk watapie tkut.."

Lalu saya mnghampiri Brother fasilitator tu..

Mse tu die tgh belek2 trjemahan quran

die sorg2..

"Assalamualaikum, bang, saya nk tnye sket

bule?"

"Em,boleh..duduklah. Nta nk tnye ape?"

"Er..cmni,saya nk tnye sket. Sblom saya

trlibat ngn dkwh ni, saya ade la knl sorg

kwn ni, prmpuan la. Tapi bknla stakat kwn

biase..rapat gk la. Bkn rapat biase,tapi

rapatla.."

"Bercinta ke?"

Saya malu nk tckp yg saya couple. Kg ape lk

brother tu kate..msti die pndg slack

nnt. Saya angguk je la. Pstu saya tnye..

"Sbnanye..couple ni boleh ke tak bang?"

"Akhi, mmg fitrah manusia, lelaki akan

trtarik kpd perempuan, bgitu juga

perempuan akn trtarik kpd lelaki. Tapi dlm

islam, perasaan tu prlu ada batasnya.

Pergaulan prlu dijga. Kn Allah firman

dlm surah Al-Isra', surah ke 17, dlm

ayat yg ke 32:

Dan janganlah kamu mendekati zina;

sesungguhnya zina itu adalah suatu

perbuatan yang keji dan suatu jalan yang

buruk."

"Tapi bang,saya xnmpk pn mnghampiri zina.

Niat kami baik. Saya dh cuba sdaya upaya

mngawal perhubungan kami. SMS2 pn xdela

jiwang2,slalu bg tzkirah. Kami selang2

bg, harini saya, esok die. Kn ke baik tu?"

Saya xnk mengalah.

"Mmg betul niat nta baik. Tapi igt, niat

xpernah mnghalalkan cara. Yg batil ttapi

batil, yg haq ttapi haq. Cbe tgk ayat ni."

Smbil brother tu bkk quran die, dan

tnjuk kt saya ayat ni:

Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan

sungguh telah nyata bagi kamu

(kehancuran mereka) dari (puing-puing)

tempat tinggal mereka. Dan setan

menjadikan mereka memandang baik

perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia

menghalangi mereka dari jalan (Allah),

sedangkan mereka adalah orang-orang yang

berpandangan tajam.

(Surah Al-Ankabut,Surah 29, ayat 38)

"Akhi, kalo nta tgk ayat ni, setan telah

buat nta pndg indah mnde buruk yg nta

lakukan. Walopun nta brpandangan

tajam,mksdunye nta berilmu tinggi.

Mmgla pd mulanya niat nta baik, tapi igt,

setan licik. Dia akn sdaya upaya buat

nta trjerumus ke dlm kemaksiatan.."

Saya pn ckpla..

"Tapi bang, saya dh jnji ngn die xnk jmpe

lg. Sbb saya tau kalo brjumpe nnt byk

bhyenye. Dan die pn stuju. Kami sme2

mnjge diri. Xkn ia boleh mmbawa kpd zina

jugak bang?"

"Em,btul,nta dh jnji xnk jmpe ngn die

lg. Nta dh dpt elakkan zina mata, zina

tangan, zina kaki. Kalo nta jnji xnk

call die selalu, nta dpt elak zina

telinga dan zina lidah. Tapi akh..msih ada

zina yg ttapi nta xdpt elak bila bercouple.."

"Zina hati?" Saya mncelah.

"Betul, zina hati. Semua ni la yg

Rasulullah jelaskan dlm hadithnya

bagaimana menghampiri zina tu. Nta boleh

check dlm Riyadhus Solihin, bwh bab

larangan melihat wanita. Rasulullah

sabda, mata boleh berzina dgn melihat,

lidah boleh berzina dgn kata2, tgn boleh

brzina dgn brpgangan. Kaki boleh berzina

dgn berjalan ke arah tmpt mksiat. Hati

pula boleh berzina dgn merindui,

mngingati, mmbayangi si die. Hakikatnye,

cmne pn nta wat, nta ttapi xdpt lari drpd

zina hati."

Saya terdiam..kelu. Xtau nk kata apa2.

Sume yg brother tu kate xnmpk pe yg

salahnya. Pstu die smbung..

"Ana dulu pn couple gk. Lg lme drpd nta.

Sjk skolah smpi dh msuk U, dkt nk gred.

Tapi bila ana sdar psl ni, ana trus

tinggalkan. Ana siap dh pikir, dialah

bakal isteri ana, yg akan jd ibu kpd

anak2 ana. Kalo nk ikutkan lg besar mslh

ana drpd nta.

*************************************************

Hmmmm... da bca??? sebenarnya msh ada lagi smbungannya.. tp biar lah setakat ini sj yg sy
k0ngsikan brsama anda sume...S0, skunk klu ada pndpt 0r k0men juz leave me a c0mment k...
da... n salam... (^_~)

9 comments:

Anonymous said...

pastu ? say no to kapel ?

[*Miera^Coklet*] said...

Hmm.. ikt kta hati sndiri... ada stgh 0rg leh trima... stgh ag xleh trima... hehe...

aiMie said...

s0, ang sngle ek??
haha...

[*Miera^Coklet*] said...

hehe...cepu emas nye s0klan...
xla single sgt...double jer...
huhu...klu bley nk tmbh triple..hahahha..

aiMie said...

cm2 ek...
xpa2, ajak aku skali..
haha...

zul said...

0o0o..nak triple ek???
klau cm aku pun nak join gak..
hahah...

[*Miera^Coklet*] said...

hahahha...
aimie ang xley j0in ak...
nti bdk zul 2 mrh...
ha...cik zul pn xleh j0in gak...
nti cik aimie 2 mrjuk bwu taw...
huhuhu...

aiMie said...

emmmm...
km 2 da kna mngena ek?
hahah...

[*Miera^Coklet*] said...

isy3...
byk kna mengenanya....
bley bwa ke jinjang plamin la 0rg kta...
hehe...pewwwiiittttt....

Post a Comment

sila tiggalkan idea2 bernas n k0men anda disini..(^_^) tq..

..nk pr0m0te sket..huhu